Waar de ene wintersporter al een vroegboeking maakt voor de wintersport als het hartje zomer is, zijn er altijd wintersporters die wel zien waar ze terecht komen.
Hierbij moet wel aangetekend worden, dat die laatste type wintersporters meestal geen schoolgaande kinderen hebben. Want met kinderen ben je nu eenmaal gebonden aan de schoolvakanties en moet je wel ruim van te voren reserveren om zeker te zijn van beschikbaarheid.
Wintersport last-minutes zijn ideaal voor de ‘vrije vogels’, wintersporters die op korte termijn kunnen beslissen of en waar ze last-minute op wintersportvakantie gaan. Voor deze groep wintersporters is sneeuwzekerheid het meest belangrijk en niet zozeer het wintersportgebied, het wintersportland of de gezelligheid van de après-ski.
Reisorganisatie | Korting | Bijzonderheden | Reserveren |
Diverse kortingen | Voor 14 oktober reserveren | Vanaf € 89 p.p. | |
€ 70 korting | inclusief sneeuwgarantie | Vanaf € 99 p.p. | |
onbekend | Sneeuwgarantie; dus gratis omboeken als er geen sneeuw ligt | Vanaf € 99 p.p. | |
diverse kortingen | wordt automatisch verwerkt in de prijs | Vanaf € 89 p.p. | |
onbekend | gratis catering en kok | Vanaf € 199 p.p. | |
€ 50 per boeking met kortingscode PH-WINTER20 | De hele maand juni | Vanaf € 99 p.p. | |
geen korting | wel tot twee weken na reservering kosteloos annuleren | Vanaf € 99 p.p. | |
onbekend | – | Vanaf € 199 p.p. | |
onbekend | Specialist in wintersportreizen naar Canada | Vanaf € 949 p.p. | |
onbekend | Specialist in wintersportreizen naar Tsjechië en Slowakije | Vanaf € 199 p.p. |
Afbeelding | Naam | Prijs | Details | Koop | Beschrijving | Widths150px | Auto | Autocolumn Breakpointsall | All | Default | None |
---|
Heel simpel; door een gebrek aan vraag en een overschot aan aanbod. Last-minutes ontstaan als er leegstand is, en leegstand ontstaat als er teveel wintersportaccommodaties worden aangeboden maar als er geen vraag is naar wintersportvakanties.
Last-minutes worden door twee partijen aangeboden; de eigenaar van de accommodatie, in de praktijk vaak een hotelier. De andere last-minutes worden aangeboden door reisorganisaties.
Hoteliers hebben het probleem dat ze een vast aantal kamers hebben die ze kunnen verhuren. Bij meer vraag kunnen ze geen kamers erbij toveren, maar kunnen ze wél de prijs per kamer verhogen waardoor diezelfde kamer een hogere opbrengst geeft.
Aan de andere kant, kan bij afnemende vraag, de hotelier niet zomaar hotelkamers laten verdwijnen en zo zijn kosten verlagen.
Hoteliers zullen eerst proberen de kamers tegen standaard-tarieven te vullen, maar naarmate de verblijfsdatum dichterbij komt, moet de hotelier wel dalen met zijn prijs en misschien zelfs wel geld gaan toeleggen op zijn lege kamer. Zo kan het voorkomen dat het de hotelier zelfs geld kóst om een kamer te verhuren.
Je zou denken; laat die kamer dan leeg! Maar in de wintersportwereld valt er op een andere manier ook nog wel aan de toerist te verdienen. Zo kan de hotelier nog proberen om je een (extra) skipas te verkopen, ski-materiaal te verhuren en ook op eten en drinken wordt geld verdient!
Op deze manier compenseer de hotelier dus de te lage prijs die hij vraagt voor die kamer die uiteindelijk leeg had gestaan, maar door die extra’s te verkopen, maakt hij ineens toch nog een beetje winst. Als hij die kamer leeg had laten staan, dan had hij nooit die extra’s kunnen verkopen.
Wat hoteliers kunnen doen om hun risico te minimaliseren, is een aantal kamers (of zelfs alle kamers) in beheer geven aan één of meerdere reisorganisaties. Op deze manier ligt het risico op leegstand niet meer bij de hotelier maar bij de reisorganisatie.
Reisorganisaties kopen meestal een bepaald aantal kamers op voor de gehele wintersportperiode, in de praktijk van 1 december – 1 mei.
Tijdens de populaire weken en weekenden kunnen reisorganisaties nu zelf hun prijs bepalen, maar in minder populaire periodes zitten ze ook met het risico. Vandaar dat ze wel een flinke korting van de hotelier willen op al die kamers.
Het voordeel voor de hotelier; hij weet waar hij aan toe is en weet op 1 december al wat hij het hele seizoen gaat verdienen én hij heeft geen risico op leegstand. Nadeel; hij kan in de tussentijd niet zijn prijzen verhogen in populaire periodes.
Het voordeel voor de reisorganisatie is het feit dat ze in een bepaald wintersportdorp zeker weten dat ze beschikbaarheid hebben en geen ‘nee’ hoeven te verkopen aan haar klanten. Maar nu ligt het risico van leegstand in minder populaire periodes wel bij de reisorganisatie.
Vandaar dat ook reisorganisaties dus steeds verder met de prijs zakken naarmate de verblijfsdatum dichterbij komt. Reisorganisaties proberen het verlies aan inkomsten dan te compenseren met de verkoop van een reisverzekering, een vliegticket, een transfer, verhuur van ski-materiaal of ski-lessen.
In sommige gevallen komen er ook nog last-minutes tijdens de wintersport op de markt als gevolg van annuleringen. Er zijn altijd mensen die ziek worden, waarbij een relatie verbroken wordt of andere oorzaken waarbij men genoodzaakt is om te annuleren.
Stel dat iemand een week voor vertrek naar zijn wintersportvakantie ziek wordt, gewoon een flinke verkoudheid en griep. Hij zal dan denken dat het een paar dagen duurt en dat hij voor zijn vertrek wel weer beter is. Maar naarmate de vertrekdatum dichterbij komt, blijft deze aspirant-wintersporter ziek en kan dus echt niet afreizen.
Eén of twee dagen voor vertrek voelt deze wintersporter zich genoodzaakt om zijn reis te annuleren, waardoor zijn accommodatie weer op de markt komt. Maar met soms minder dan 24 uur voor vertrek is het bijna onmogelijk om nog voor de hoofdprijs een wintersportvakantie te verkopen. Daarom wordt deze ene kamer alsnog met een flinke korting aangeboden in de hoop dat dan iemand wél alsnog op vakantie wilt.
Kort gezegd; tijdens minder populaire periodes! In de praktijk is dat zo’n beetje de eerste twee én de twee laatste weken van de periode 1 december – 1 mei. Vroeg in het seizoen ligt er vaak nog niet voldoende sneeuw in de wintersportgebieden, waardoor er nog geen vraag is naar accommodaties. En later in het wintersportseizoen is de sneeuw papperig of soms zelfs al helemaal weg.
Ook in periodes van weinig of geen sneeuw in wintersportgebieden is het aanbod van last-minutes groter. Vooral voor last-minutes direct te boeken bij hoteliers. Veel hotels bieden namelijk de mogelijk tot gratis annuleren 24 uur voor vertrek. Als dan blijkt dat in het desbetreffende wintersportgebied de sneeuw erg slecht is, annuleren veel mensen op het laatste moment hun wintersportvakantie en blijven thuis.
Reisorganisaties hebben hier minder last van, want zij hebben vaak strengere annuleringsvoorwaarden. Zo ben je tot 24 uur voor vertrek zelfs wel 90% tot 100% van je reissom kwijt als je wilt annuleren. Mensen die hun wintersportvakantie hebben gereserveerd bij een reisorganisatie, reizen dan toch maar af naar hun bestemming, ook al ligt er geen sneeuw.
De kans op wintersport last-minutes tijdens populaire weken zoals met Kerst, Oud & Nieuw en de voorjaarsvakantie, is heel klein. Mensen hebben zich nu eenmaal ingesteld op de wintersport en gaan dan toch maar, zelfs bij slechte sneeuw.
Last-minutes naar de wintersportgebieden vind je dus vooral in de minder populaire weken tussen de schoolvakanties in.
Afbeelding | Naam | Prijs | Details | Koop | Beschrijving | Widths150px | Auto | Autocolumn Breakpointsall | All | Default | None |
---|