Wintersporters gaan al sinds jaar en dag met de auto op wintersportvakantie. De reistijd naar veel wintersportgebieden is 10-12 uur, maar soms korter, omdat je over de Duitse Autobahn over het algemeen lekker kunt doorrijden.
Zeker als je het rijden kunt afwisselen met een andere chauffeur is een weekje wintersport prima te doen. Het wordt echter anders als je een midweek of een lang weekend op wintersportvakantie wil.
Vroeger kon je alleen van zaterdag tot zaterdag een wintersportaccommodatie huren, maar sinds de komst van websites als Booking en Expedia zijn hoteliers niet meer alleen afhankelijk van reisorganisaties en kunnen ze ook kamers per nacht of per drie nachten aanbieden.
Sinds het midden van de jaren 2000 gaan steeds meer mensen voor een weekendje of midweek op wintersportvakantie. Maar om dan met de auto af te reizen naar de wintersportbestemming is dan eigenlijk net te ver. Je zit uiteindelijk twee halve dagen in de auto, en als je dan maar drie dagen gaat wintersporten, zit je dus een kwart van de tijd in de auto.
Afbeelding | Naam | Prijs | Details | Koop | Beschrijving | Widths150px | Auto | Autocolumn Breakpointsall | All | Default | None |
---|
In de luchtvaart werkt men met twee dienstregelingen, een zomer- en een winterdienstregeling. Deze dienstregelingen lopen van zomer- tot wintertijd (en andersom natuurlijk).
Dat is ook de reden dat Transavia in de winter op zoek ging naar nieuwe bestemmingen om haar vliegtuigen op te kunnen laten vliegen.
In de zomer(vakantie) wil iedereen massaal naar zonbestemmingen, en ook tijdens de winter is er vraag naar winterzonbestemmingen, maar die vraag is veel minder groot dan in de zomer. Met name in de winter stonden veel vliegtuigen van Transavia stil, en dat kost natuurlijk geld.
Daarom is met name Transavia, en op sommige bestemmingen ook Easyjet, in het gat gesprongen van korte wintersportvakanties.
Naar sommige bestemmingen zoals Genève, Basel en Zurich kon je altijd al met een directe lijndienst van KLM en SWISS vliegen, maar Transavia heeft er voor gezorgd dat ook andere wintersportbestemmingen dichterbij kwamen.
Easyjet vliegt overigens ook al jaren op Basel en sinds een paar jaar, alleen in het winterseizoen, ook op Salzburg.
Transavia is wat dat betreft de echte wintersport-luchtvaartmaatschappij. Deze luchtvaartmaatschappij vliegt niet alleen van Amsterdam meerdere malen per dag naar diverse wintersportbestemmingen, maar ook vanuit Eindhoven en Rotterdam.
Transavia vliegt in Frankrijk naar Genève, Chambèry en Grenoble. In Oostenrijk worden Innsbruck, Salzburg en Klagenfurt aangevlogen.
Hoewel er meer dan voldoende aanbod is op de luchthaven van het Oostenrijkse Tirol, kiezen er ook nog mensen voor om naar München te vliegen en vanaf daar met een taxi(busje) naar hun eindbestemming te rijden. Op München wordt zowel door KLM en Lufthansa meerdere malen per dag gevolgen, zowel in het zomer- als in het winterseizoen.
Veel Oostenrijkse wintersportbestemmingen liggen op één tot anderhalf uur rijden vanaf München. Zeker als je met een groepje bent, is het voordelig om de taxi-kosten te delen.
In Italië zijn Milaan, Turijn en Verona de beste luchthavens om op aan te vliegen.
Luchthaven | Airline | Bijzonderheden | Vanaf prijs |
München (Duitsland) | -KLM -Lufthansa
| -Dagelijks – Het hele jaar door -Dagelijks – Het hele jaar door
| -€ 99 -€ 99
|
Salzburg | -Transavia -Easyjet | -Dagelijks – Winterseizoen | -€ 39 |
Klagenfurt | -Transavia | -Dagelijks – Winterseizoen | -€ 39 |
Innsbruck | -Transavia | -Dagelijks – Winterseizoen | -€ 39 |
Wenen | -KLM -Austrian -Transavia -Level -Easyjet | -Dagelijks – Het hele jaar door -Dagelijks – Het hele jaar door -Dagelijks – Het hele jaar door -Dagelijks – Het hele jaar door -Dagelijks – Het hele jaar door | -€ 99 -€ 99 -€ 39 -€ 28 -€ 39 |
Luchthaven | Airline | Bijzonderheden | Vanaf prijs |
Chambéry | -Transavia | -Zaterdagen – Winterseizoen | -€ 39 |
Grenoble | -Transavia | -Zaterdagen – Winterseizoen | -€ 39 |
Lyon | -KLM | -Dagelijks – Het hele jaar door | -€ 99 |
Basel-Mulhouse | -KLM -Easyjet | -Dagelijks – Het hele jaar door -Dagelijks – Het hele jaar door | -€ 99 -€ 39 |
Genève | -KLM -Easyjet -Transavia | -Dagelijks – Het hele jaar door -Dagelijks – Het hele jaar door -3 à 4 maal per week – Winterseizoen | -€ 99 -€ 39 -€ 39 |
Luchthaven | Airline | Bijzonderheden | Vanaf prijs |
Milaan Malpensa | -KLM -Alitalia -Easyjet -Vueling | -Dagelijks – Het hele jaar door -Dagelijks – Het hele jaar door -Dagelijks – Het hele jaar door -Dagelijks – Het hele jaar door | -€ 99 -€ 99 -€ 39 -€ 39 |
Verona | -Transavia | -Twee maal per week – Winterseizoen | -€ 39 |
Turijn | -KLM | -Dagelijks – Het hele jaar door | -€ 99 |
Innsbruck | -Transavia | -Dagelijks – Winterseizoen | -€ 39 |
Met uitzondering van Genève en Zurich, hebben de andere luchthavens in de wintersportgebieden een slechte infrastructuur als het gaat om verbindingen met het openbaar vervoer.
Om vanuit bijvoorbeeld Sölden op Innsbruck Airport te komen, moet je minstens drie uur uittrekken en twee keer overstappen van bus naar trein en weer terug naar een bus. Met een taxi ben je er in iets meer dan een uurtje!
Vooral als je dus een weekend of midweek gaat wintersporten, wil je zo lang mogelijk op de piste kunnen blijven staan. Daarom kan je het beste een taxi(busje) huren om je van en naar de luchthaven te brengen. Meestal kost een enkele reis niet meer dan € 125 per rit. Als je dit dus deelt met een paar personen, dan is dit best betaalbaar.
Afbeelding | Naam | Prijs | Details | Koop | Beschrijving | Widths150px | Auto | Autocolumn Breakpointsall | All | Default | None |
---|